لینک کوتاه
بازی سفیر عشق

سفیر عشق روایتگر داستان جذابی از مهران پسر پرویز سردار ایرانی است که از یاران وفادار امام حسن علیه السلام بوده و سعی در کمک و همراهی مسلم بن عقیل دارد. این شخصیت هرچند خیالی است ولی همان ابتدا کاربر را با خود همراه می کند.

بازی سفیر عشق ساخت شرکت رسانا شکوه کویر به تهیه کنندگی مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا)، مدیریت مهدی جعفری جوزانی و منتشر شده توسط موسسه منادیان بصیرت یک بازی پر افتخار، با کیفیت و لایق احترام است. این بازی به اذعان تیم سازنده طی ۵ سال با هزینه سنگین و تلاش های زیاد به مرحله انتشار رسیده است.

زمانی که بازی را نصب کردم با توجه به تبلیغات مناسب بازی انتظار یک جهش در تولید بازی های رایانه ای ایرانی را داشتم و همینطور هم بود. هرچند باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که کاربران ایرانی همیشه بازی های ساخت کشورشان را با بازی های خارجی مقایسه می کنند که این موضوع یک مقایسه اشتباه است چرا که امکانات ما در ساخت بازی واقعاً محدود هست و هنوز در ابتدای این صنعت قرار داریم. کسانی که سازنده و تولید کننده بازی هستند می دانند که ساخت یک بازی چقدر سختی دارد، چقدر هزینه باید بشود برای پیدا کردن موشن کپچر و امکانات سینمایی، بحث تحریم های مارکت ها و چقدر باید تلاش و هزینه کنید. هنوز ساختارهای حرفه ای و درآمدزایی مناسبی در کشورمان وجود ندارد.

با این حال بازی سفیر عشق یک گام رو به جلو و یک پروژه جاه طلبانه است و نمایانگر روزهای خوب و پر امید در صنعت بازی سازی کشورمان است. از این پس شاهد باز شدن راه، شجاعت تولید کنندگان و پای کار آمدن کسانی هستیم که سال ها به خاطر سیاست های غلط کشور در عدم ورود جدی به این حوزه سر خورده و ناراحت بودند. بگذریم…….

سفیر عشق در ژانر اکشن سوم شخص و یک بازی هک اند اسلش (بازی هایی که در آن مبارزه دست به دست با شمشیر و با دقت و سرعت بالا انجام می شود.) و روایت گر داستان جذابی از مهران پسر پرویز سردار ایرانی است که از یاران وفادار امام حسن علیه السلام بوده و به دلیل خیانت یاران و نزدیکان ایشان، سرخورده و ناراحت به شهر ری شهر آباء و اجدادی‌اش برگشته ولی در ادامه متوجه حضور حضرت مسلم بن عقیل در کوفه شده و در راه ماموریت سفیر امام حسین علیه السلام جانفشانی کرده و سعی در کمک و همراهی او در این ماموریت دارد. این شخصیت هرچند خیالی است ولی همان ابتدا کاربر را با خود همراه می کند. در ادامه با افرادی مانند هانی ابن عروه، مختار ثقفی، نعمان ابن بشیر، سلیمان بن صرد، بانو عمره بن نعمان، بانو پروانه و نقش و بیوگرافی آنها در بازی آشنا می شویم.

 

safir 2

تصویر مختار ثقفی در بازی

 

در نگاه اول شاید به یاد سری بازی های اساسینز کرید بیوفتیم و انتظار یک بازی پر ماموریت را داشته باشیم ولی بازی در کنار جذابیت های زیاد یک داستان خطی و بدون انتخاب دارد. هرچند در ادامه بازی می توانیم به روش مخفی کاری و کاورگیری یا مبارزه علنی بازی را پیش ببریم و سلاح ها را ارتقاء داده و تکنیک های رزمی متنوعی را خریداری کنیم یا برای افزایش سلامتی به دنبال گل های موجود در محیط بازی بگردیم و اینها جذابیت بازی را حفظ می کند. هرچقدر در بازی پیش بروید سلاح های بیشتری از جمله تیر و کمان، سپر و دو شمشیر همزمان و خنجر به شما اعطا می شود و با ارتقاء آنها می توانید دشمنان را سریعتر از پای در آورید. دشمنان ترکیبی از کمانداران، نیزه داران و شمشیر زنان هستند که به مرور قدرت و تعداد آنها افزایش می یابد.


بازی دارای صحنه های زیبای سینمایی متنوع و کات سن های جذاب و با کیفیتی است، علی الخصوص صحنه ای که عبید الله بن زیاد خود را به جای امام حسین علیه السلام جا می زند و برای بررسی محبوبیت امام حسین میان کوفیان شخصا به دستور یزید حضور پیدا کرده و مردم رو گرد خود جمع می کند و آنها را تهدید به قطع همکاری با امام می نماید.

در ابتدای بازی شاهد ریتم کند و پیاده روی های طولانی هستیم که کاربر را خسته می کند و این یک ضعف محسوب می شود یا در بخش هایی از این پیاده روی ها شاهد معرفی دست اندرکاران بازی در این مسیر هستیم که به دلیل معرفی کامل اعضا این پیاده روی طولانی شده و باعث ناراحتی و اعصاب خردی کاربر می گردد.

در ادامه بازی با محیط های زیبایی از شهر کوفه مواجه می شویم، مکان هایی از جمله خانه مختار سقفی، مسجد کوفه، بازارهای محلی بر زیبایی های این شهر می افزاید و شخصاً لحظاتی از بازی محو زیبایی ها و طراحی محیط بازی شدم.

safir 1

 

هوش مصنوعی دشمنان در سطح قابل قبولی است و به مرور زمان قوی تر می شوند و سطح آنها بالاتر می رود.

بازی محاسن زیاد و همچنین اشکالات متنوعی دارد که با توجه به حوصله مخاطب به سرعت به سراغ آنها می رویم:

 

نقاط قوت:
– طراحی قابل قبول و زیبای شهر کوفه و محیط بازی
– طراحی خوب کاراکتر ها و شخصیت های بازی
– روایت داستانی خوب
– فیلم ها و کات سن های جذاب
– افکت های صوتی و صداهای محیطی مناسب
– کیفیت بالای دوبله و صدای شخصیت های بازی
– استفاده از دوبلورهای به نام و خوش صدا
– موسیقی پایانی زیبای سالار عقیلی
– پارتیکل ها و افکت های زیبای راه رفتن
– معرفی شخصیت ها و مکان های شهر کوفه
– هوش مصنوعی مناسب دشمنان

 

نقاط ضعف:
– پیاده روی بیش از حد و خسته کننده ابتدای بازی
– بازی از لحاظ فنی سنگین طراحی شده و سیستم سطح بالایی را می طلبد و حتی در لودینگ ابتدایی بسیار سنگین است و بعضا هنگ می کند و از ظرفیت بالایی از CPU و GPU استفاده می کند.
– صفحه ابتدایی بازی به نظر Real Time طراحی شده و با تاخیر لود می شود. این صفحه می توانست طراحی جذاب تری داشته باشد و اگر به صورت تصویر انیمیشنی طراحی میشد سرعت بالاتری داشت.
– باگ و سیاه شدن صفحه بعد از دیدار با سلیمان بن صرد
– روش مسیر یابی خوب است ولی نبود یک نقشه آزار دهنده هست.
– سلاح تیر و کمان باگ های زیادی دارد و هنگام نزدیک شدن به دشمنان تقریبا کار نمی کند.
– خطی بودن بیش از حد بازی آزاردهنده هست امکان برگشت به خیلی از بخش های قبلی نیست و آزادی کاربر بسیار محدود است.
– بعضی مواقع میزان سلامتی مهران کم هست و در هر صورت جنگیدن احتمال مرگش بسیار بالاست و امکان افزایش میزان سلامتی را هنگام جنگ ندارد، راهکار این است که پس از هربار مرگ درصدی به میزان سلامتی اش اضافه شود.
– در بعضی ماموریت ها و مراحل صحنه بسیار تاریک است. این مساله در مانیتور های براق فوق العاده آزار دهنده است، المان های محیطی دیده نمی شود و بسیار سخت می توان مسیر صحیح بازی را شناسایی کرد. اگر در تنظیمات بازی بحث تنظیم گاما اضافه میشد این مشکل قابل حل بود.
– بخش تنظیمات بازی محدود است و امکاناتی مانند گاما نیاز ضروری بازی است.
– در هنگام درگیری نمیتوان از نردبان بالا رفت.
– در بخش انتقال همسر مهران، ایشان لا به لای دشمنان حرکت میکند ولی دشمنان کاری با او ندارند که این موضوع از واقعیت بازی به دور است.
– وقتی در حالت مبارزه قرار میگیریم و از اسب پیاده میشویم دیگر نمی توان سوار شد.
– اجباری بودن بخش دست اندرکاران بعد از اتمام بازی یکی از اقدامات نادرست است، چرا که هرکس بخواهد می‌تواند قبل یا بعد از بازی ببیند.
– طراحی ضعیف ریش های کاراکتر مهران
– گیر کردن اسب در بخش هایی از بازی

 

صحبت پایانی
سفیر عشق را می توان یک گام موثر و رو به رشد و یک اثر فاخر در صنعت بازی سازی ایرانی دانست و قطعا در ادامه شاهد تسریع در حرکت و رشد صنعت بازی سازی در کشور خواهیم بود. این که یک بازی باگ و اشکال داشته باشد کاملا طبیعی است و در بازی های بزرگ هم دیده می شود. چه بسا بازی های بزرگی در دنیا به خاطر باگ های فراوان با اعتراض کاربران رو به رو شده و باعث توقف پروژه یا تحمیل هزینه های زیاد به شرکت سازنده بازی شده است.
در بحث بازی سازی ما هنوز در ابتدای راه هستیم و شایسته است مسئولین کشور این صنعت جذاب، درآمد زا و فرهنگ ساز را جدی گرفته و سرمایه گذاری و حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهند. در دنیا بازی های رایانه ای بعضا حتی رکورد فروش فیلم های هالیودی را نیز می شکنند و می توانیم با حمایت های مادی و معنوی از این صنعت، ارزش های دینی و فرهنگی خود را به کل دنیا صادر کنیم.

 

safir

 

 

حداقل سیستم مورد نیاز بازی
سیستم عامل: Windows 7/8/10 64-bit
پردازنده: Intel Core-i5-2300 @ 2.8 GHz or AMD Ryzen 3 1200 @ 3.1 GHz or AMD FX-8350 @ 4.2 GHz
حافظه رم: ۸ GB RAM
گرافیک: Nvidia Geforce GTX 780 or AMD HD 7950
هارد: ۱۳ GB

 

 

mohammad kamal

محمد کمال | کارشناس بازی های رایانه ای