لینک کوتاه
بازی مختار فصل قیام

این بازی در ژانر اکشن سوم شخص و یک بازی هک اند اسلش (بازی هایی که در آن مبارزه دست به دست با شمشیر و با دقت و سرعت بالا انجام می شود.) است که روایتگر قیام مختار و حوادثی است که در این مسیر پیش می آید.

بازی مختار فصل قیام ساخت شرکت رسانا شکوه کویر به تهیه کنندگی مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) به مدیریت مهدی جعفری جوزانی و منتشر شده توسط موسسه منادیان بصیرت یک ادامه داستانی موفق برای بازی سفیر عشق است.

این بازی در ژانر اکشن سوم شخص و یک بازی هک اند اسلش (بازی هایی که در آن مبارزه دست به دست با شمشیر و با دقت و سرعت بالا انجام می شود.) است که روایتگر قیام مختار و حوادثی است که در این مسیر پیش می آید.

ابتدای بازی مختار در زندان ابن زیاد گرفتار شده و در حال و هوای پیوستن به امام حسین است، او به دستور یزید و با میانجی‌گری عبدالله بن عمر -که شوهر خواهرش بود- آزاد می شود و ابن زیاد برای امنیت حکومت خود، سه روز فرصت خروج به مختار می دهد. در راه خروج عمر بن سعد عده ای را برای کشتن مختار اجیر کرده که در این راه مهران ایرانی به کمک مختار آمده و جان او را نجات خواهد داد.

پس از این حوادث مختار به مکه رفته و با عبدالله بن زبیر بیعت می کند و سردار سپاه یزید را نابود می کند و در ادامه به کوفه آمده و پس از گذشت حوادث مختلف به جنگ با ابن زیاد می رود و حکومت خود را در عراق تشکیل می دهد.

در این مسیر شما با افرادی چون عبیدالله بن زیاد، زبیر بن عوام، عبدالله بن مطیع، محمد بن حنفیه، ابراهیم بن مالک اشتر، عبدالله بن کامل شاکری و… آشنا می شوید.

 

poster مختار3

 

هرچند در این بازی نیز برخی از باگ های بازی سفیر عشق همچنان پابرجاست ولی بازی بهبودهای زیادی داشته است. از نظر مصرف منابع بهتر و بهینه تر شده، تاریکی بیش از حد مراحل بهبود پیدا کرده و در کل مشکلات کمتری را شاهد هستیم ولی هنوز، بخش های اسب سواری و تیر و کمان با وجود بهبودی باگ ها گذشته را دارد.

متاسفانه در این بازی نیز شاهد روایت خطی داستان (رفتن از نقطه A به B بدون آزادی عمل) هستیم و محدودیت های زیادی در نظر گرفته شده است. اگر فیلم مختارنامه را دیده باشید (که قطعاً بالای ۱۰ بار دیدید) می توانید داستان بازی را متوجه شوید.

 

مختار فصل قیام 768x432

 

از لحاظ بصری شاهد طراحی جذاب شهر مکه و شهر کوفه هستیم و محیط بازی نسبت به سفیر عشق بسیار وسیع تر شده است. کات سن ها و صحنه های سینمایی جذاب در این بازی همچنان وجود دارد. هرچند کشتن سربازان و داستان خطی اشاره شده باعث کاهش جذابیت بازی و تکراری شدن آن می شود ولی بخش های مخفی کاری بر جذابیت بازی می افزاید.

یک ضعفی در بازی وجود دارد و آن اینکه مختار در انتها قیام را عمومی کرده و با سربازان خود به سمت کوفه حمله می کند و در بازی سربازان سفید پوش زیادی را می بینیم که نزدیک به دشمنان ایستاده یا شخصی برای آنها صحبت می کند و کار خاصی انجام نمی دهند. اگر امکان حمله بیشتر و جنگ این افراد نیز بود پایان خوبی برای بازی رقم می خورد.

 

یاران مختار 768x432

 

یاران مختار که هیچ کمکی در بازی انجام نداده و نزدیک به دشمن، نظاره گر هستند. البته در تعداد کمی از آنها تک به تک در حال جنگیدن هستند

در انتها نقاط ضعف و قوت این بازی را تیتر وار بیان خواهیم کرد:

 

 

نقاط قوت:

- شبیه سازی خون ریزی از دشمنان
- صحبت های جذاب میان عوام که شنیدن آنها لذت بخش است.
- طراحی زیبای شهر مکه، آتش زدن خانه کعبه و شهر کوفه
- سخت تر شدن مبارزات و بهبود هوش مصنوعی دشمنان که می توانند مسیر شما را پیدا کنند.
- دوبله و صداگذاری عالی

 

 

نقاط ضعف:

- باگ اسب و گیر کردن در قسمت های مختلف
- نبود آزادی در گشت و گذار
- بی صدا بودن بعضی کات سن ها (فیلم های داستانی میان بازی)
- دیدن اجباری سازندگان بازی پس از انتهای بازی
- اجباری بودن دیدن فیلم های میان بازی که بهتر بود پس از گذشت چند دقیقه با کلیدی امکان عبور از آن وجود داشته باشد.

 

 

صحبت پایانی

بازی مختار فصل قیام، با توجه به سرعت ساخت و انتشاری که کمتر از یک سال به طول انجامید و زیبایی های داستانی جذابی که داشت باز هم یک بازی شایسته تقدیر و احترام است و امیدهای بسیار زیادی را در صنعت بازی سازی کشور زنده کرد. هرچند به نظر من تجربه بازی سفیر عشق بهتر بود ولی این بازی هم ارزش خرید و سرگرم شدن را دارد.

 

 

حداقل سیستم مورد نیاز بازی

سیستم عامل: Windows 7/8/10 64-bit

پردازنده: Intel Core-i3-4160 / AMD Ryzen 3300x

حافظه رم: ۶ GB

گرافیک: Nvidia Geforce GTX 1050 / AMD RX 560

هارد: ۱۱ GB

 

mohammad kamal

محمد کمال | کارشناس بازی های رایانه ای