ورود

عضویت




Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
مکان شما:صفحه اصلی»بازی های رایانه ای»تحلیل،نقد و بررسی بازی ها

تحلیل،نقد و بررسی بازی ها

هزینه‌ در پروژه‌های بازی‌های ویدئویی بستگی به نوع پروژه، از هزار دلار شروع و به صد میلیون دلار می‌رسد. امّا چه توجیه اقتصادی برای یک شرکت وجود دارد که به این میزان در یک پروژه‌ هزینه کند؟ ابتدا این‌که بازی‌های ویدئویی به دلیل ماهیت سرگرمی‌گونه‌ به عنوان بستر اصلی و سپس در برگرفتن مفاهیم و موضوعات مورد نظر سازندگان، از ابتدا تا به حال، روند روبه‌رشد سوددهی بیشتر و بهتر را طی می‌کند. که طبق آمار منتشره در فاصله‌ی بین سال‌های 2000 تا 2014 که رکود اقتصادی هم به جان اقتصاد کشورهای غربی افتاد، میزان سود دهی بازار صنعت بازی‌های ویدئویی هر سال، مثبت و روبه رشد بوده است و بروز و ظهور بازی‌های موبایل و تبلت‌ها در سال‌های اخیر در رشد و همه گیر شدن، بسیار موثر بوده است.
سوددهی بازی‌ها آنقدر زیاد بود که بسیاری از ثروتمندان و کمپانی‌های بزرگ در حوزه‌‌های تکنولوژی، فیلم‌سازی و شبکه‌های تلویزیونی را ترغیب به ایجاد و یا تصاحب استودیوی بازی‌سازی کرد تا بتوانند از این سود سرشار و بازار بزرگ بهره ببرند. همین شد که سازندگان با توجیه اقتصادی بازگشت سرمایه اکنون برای دیده‌شدن اثرشان و تبلیغ پروژه‌هایشان از هر راه، کانال و یا رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

زمانی که برای اولین بار صحنه های نمایشی نسخه جدید بازی Assassin's Creed: Unity در اینترنت منتشر شد، شرکت یوبی سافت رسما اعلام کرد که داستان بازی در زمان انقلاب کبیر فرانسه خواهد بود و شما به عنوان یک فرد انقلابی، شرایط حاکم بر فرانسه آن روز را تجربه خواهید کرد.
اما مطابق رسم معمول سال های اخیر شرکت یوبی سافت (نظیر این مورد را در بازی Splinter Cell: Black list هم دیدیم)، پس از عرضه بازی شاهد تغییر کلی خط داستانی از یک فرد حامی انقلاب، به یک فرد ضد انقلاب بودیم! (البته شخصیت اصلی در هر دو جناح مبارزه می کند، اما گرایش او به مخالفان انقلاب بیشتر است!)

بازی « اساسینز کرید » ( assassin's creed ) را به « آیین قاتل » ترجمه کرده اند.
assassin در واقع به معنای قاتل است، اما در نامگذاری این بازی به واژه « حشاشین » نیز توجه شده، زیرا دوره زمانی این بازی مربوط به « جنگ های صلیبی » و نبردهای گروه حشاشین است.
حشاشین به گروهی از « اسماعیلیان » اطلاق می شود که در کوه های « الموت » ساکن بودند، این گروه را « باطنیه » نیز می نامند.

خطر بازی های رایانه ای بسیار بیشتر از یک فیلم هدایت شده برای تخریب اذهان مخاطبان است، در زیر به نمونه ای از این خطرات بسیار پیچیده اشاره می شود:
1. در فیلم، احساس همنیشنی است، در بازی های رایانه ای، احساس جانشینی.
2. فیلم را کارگردان مدیریت می کند، در بازی های رایانه ای احساس کارگردانی به بازی کننده دست می دهد.
3. در فیلم «منفعل» هستیم، ولی در بازی فکر می کنیم که «فعال» هستیم، اما در حوزه ی خواست آنها با اراده ی خودمان بازی می کنیم.
4. فیلم را یک بار یا دو بار می بینیم و بازی را بارها و بارها، و هر بار مشتاق تر از بار قبل!
5. در فیلم فرصت استراحت و اندیشه درباره ی فیلم هست، ولی در بازی های رایانه ای، زمان باید با حداکثر فعالیت، پُر شود و لحظه ای هم نمی توان از بازی به در آمد و در اطراف آن اندیشید.

مقدمه

متأسفانه در سال‌های اخیر بازی‌های رایانه‌ای به ابزاری مناسب برای بیان دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی برخی افراد خاص و افراطی تبدیل شده‌اند. آلوده کردن فضای سرگرمی با مفاهیم سیاسی و مذهبی، آن هم به منظور تلقین و گسترش ایدئولوژی خاص، کاری ناپسند و غیراخلاقی به شمار می‌رود.
در همین راستا در چند سال اخیر بازی‌های زیادی با مضامین ایدئولوژیک و مذهبی، بر اساس آموزه‌ها و داستان‌های موجود در کتب عهد جدید و قدیم ساخته و روانه بازار شده‌اند که در آن‌ها با دیدگاهی ویژه، به ارائه‌ی برداشتی خاص و تحریف شده از عقاید مذهبی گروه‌های مختلف پرداخته می‌شود. بازی Darksiders یکی از بازی‌هایی است که با مضمون آخرالزمانی و بر اساس دیدگاه‌هایاوانجلیکی ساخته و روانه‌ی بازار شده است. در این بازی سعی شده تا تعریفی جدید (و تحریف شده) از آپوکالیپس (نبرد خیر و شر در آخرالزمان) ارایه شود. بازیکن با انجام این بازی به وضوح با برخی از عناصر و مفاهیم کلیدی آپوکالیپس (هفت مهر، شیپورهای ویژه و...) و اسامی برخی افراد و موجودات خاص (چهار سوار آپوکالیپس، سامایل و...) آشنا می‌شود.

چهار سوار آپوکالیپس در مکاشفه یوحنا

پس از توضیح داستان بازی، بهتر است ابتدا کمی با ماهیت اصلی این چهار سوار و هفت مهر از دیدگاه مذهبی آشنا شویم و در ادامه سایر شخصیت‌های موجود در این داستان را نیز از دیدگاه مذهبی مورد تحلیل قرار دهیم.

سوار اول: نبرد (مکاشفه یوحنا 7-6:1)

همچنان‌که محو تماشا بودم، «بره» نخستین مهر را گشود. ناگاه یکی از چهار موجود زنده، با صدایی همچون غرش رعد گفت: بیا!
نگاه کردم و اسبی سفید دیدم. سوار بر اسب، کسی را دیدم که کمانی در دست و تاجی بر سر داشت. او اسب را به جلو می‌راند تا در نبردهای بسیار، پیروز شود و فاتح جنگ باشد.
(توجه داشته باشید که در این بازی جنگ است که وارد میدان آخرالزمان می‌شود و از سه سوار دیگر در قسمت اول بازی خبری نیست. در اینجا به دو نکته‌ی مهم در مورد علت حضور جنگ در این بازی اشاره می‌کنم:
1- طبق نظر غربی‌ها (آمریکایی‌های پروتستان) ایجاد جنگ در این دوران اجتناب‌ناپذیر و لازم است. به همین دلیل در این بازی هم ابتدا جنگ به میدان می‌آید.
2- شورای سوخته که کنایه‌ای از رؤسای تصمیم‌گیرنده برای ایجاد جنگ آخرالزمان هستند (اتحادیه اروپا، شورای امنیت و لابی صهیون از کاندیداهای احتمالی هستند)، می‌دانند که سرانجام جنگ باعث نابودی خود آن‌ها خواهد شد. اگر دقت داشته باشید در بازی برای جلوگیری از این واقعه، مراقب را مامور کنترل جنگ می‌کنند.

مسیحیت صهیونیستی

مسیحیت به سه شاخه‌ی کاملاً جدا و مخالف یکدیگر، یعنی کلیسای کاتولیک روم، ارتدکس و پروتستان تقسیم شده است. این سه کلیسا در اعتقادات دینی و مراسم عبادی کاملاً از یکدیگر جدا هستند و مانند سه دین مختلف عمل می‌کنند و حتی انجیل کلیسای پروتستان با انجیل کلیسای کاتولیک تفاوت زیادی دارد.
یکی از ویژگی‌های کلیسای پروتستان رابطه بسیار نزدیک آن‌ها با دولت‌های اروپایی است و این دولت‌ها برای ترویج مسیحیت پروتستانی از مبلغان خود در کشورهای جهان سوم حمایت‌های گسترده مالی، تبلیغاتی و سیاسی می‌کنند؛ به عنوان مثال در انگلیس دولت و کلیسای پروتستان از هم جدا نیست و ملکه انگلیس در رأس دولت و کلیسا قرار دارد.
مسأله‌ی‌ آخرالزمان و سرنوشت انسان‌ها، همواره یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین مسائل در طول تاریخ بوده است. ادیان الهی و مکاتب بشری نتایج متفاوتی را برای آخرالزمان تبیین کرده‌اند. این نظریات به طور کلی انتهای دنیا را خیر یا شرّ معرفی می‌کنند. مسأله‌ی صهیونیزم مسیحی در این میان بسیار مهم است. دلیل آن نیز تسلط آن‌ها بر منابع سیاسی و اقتصادی جهان در کشورهای آمریکا و انگلیس است.

آپوکالیپس ( Apocalypse ) و آرماگدون ( Armageddon )

مرحله ششم از مراحل هفتگانه آخرالزمان جنگی همه‌گیر در جهان است که به آپوکالیپس معروف است و در آن همه‌ی زمین به سختی نابود خواهد شد. مکان وقوع این جنگ صحرای مگیدو در شمال اسرائیل و کرانه غربی رود اردن است و به همین دلیل به نبرد آرماگدون هم معروف است. اصل این کلمه هارمجیدو (یا هارمگیدو ) است. در این مکان در گذشته شهری استراتژیک بوده که در مسیر عبور از شمال به جنوب و شرق به غرب بوده است. جنگ‌های زیادی در تاریخ در این مکان رخ داده است. طبق پیشگویی‌های موجود در کتاب مکاشفات یوحنا در اینجا جنگ میان نیروهای خیر (یهودیان) و نیروهای شرّ (مسلمانان از ایران و روسیه) رخ می‌دهد و به همه دنیا کشیده می‌شود.

نکته: در این مقاله سعی شده تا با استفاده از شواهد موجود در سری بازی‌های سایلنت هیل و توضیحات ارائه‌شده در کتابی به نام Lost Memories -در واقع این کتاب برای پاسخ به شبهات موجود در این سری از بازی‌ها از طرف چند تن از دست‌اندرکاران تولید آن نگاشته شده است- به شرح برخی از وقایع و تا حد ممکن به تفسیر نمادها و عقاید به‌کاررفته در سری بازی‌های سایلنت هیلبپردازم. لازم به ذکر است که هیچ‌یک از مطالب درج‌شده در این کتاب ازلحاظ مذهبی مورد تأیید بنده نبوده و صرفاً این مطالب جهت آشنایی خوانندگان با طرز تفکر سازندگان بازی و آشنایی مختصر آن‌ها با آیین شیطانی کابالا و شینتو در این متن آورده شده‌اند.

قدرت ذهن

ایده اصلی سری بازی‌های سایلنت هیل بر اساس قدرت ذهن (درک فرد از خویشتن) و تأثیر آن برجهان بیرون و تلفیق رویدادهای ذهنی با بحث‌های فلسفی دنیای واقعی شکل‌گرفته است.
بر اساس تحقیقات علمی انجام‌شده، مشخص‌شده است که ذهن و احساسات هر انسانی حاوی مقداری نیرو است که می‌توان به کمک قانون نیوتن کمیت آن را محاسبه کرد. به این نیرو در دنیای واقعی "نیروی ذهن" گفته می‌شود و هرچه این نیرو قوی‌تر باشد تأثیرات ذهنی آن روی افراد دیگر و حتی اشیاء بیشتر خواهد بود.
به‌طورکلی این نیرو باعث تأثیرگذاری فرد (چه مثبت و چه منفی) بر دنیای بیرونی که از مکان‌ها و انسان‌های مختلف تشکیل‌شده‌اند می‌شود. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تولیدات ذهنی یک فرد نه تنها بر خودش، بلکه بر دیگران و دنیای ماورای خود فرد نیز تأثیر می‌گذارد. این دقیقاً همان چیزی است که یکی از کتاب‌های درون کتابخانه مدرسه - قسمت اول سایلنت هیل - هم به آن اشاره می‌کرد:

صفحه4 از5

تماس با ما

اصفهان، شهرک امیریه، خیابان هفتم، فرعی سوم، پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

03137800803

 

 آپاراتسروشتلگرامinsta1

logo-samandehi