ورود

عضویت




Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها

احادیث و سخنان

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: به همدیگر هدیّه بدهید؛ زیرا هدیّه، سینه تنگی را برطرف می‏سازد و هدیّه را حقیر نشمارید هر چند به اندازه یک استخوان کم گوشت باشد.

منبع: نهج الفصاحة – نوشته ابوالقاسم پاینده

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: سه چیز مایه نجات است: زبانت را حفظ کن؛ بر گناهت ناله کن؛ و خانه‏ات جایگاه تو باشد.

منبع: نهج الفصاحة – نوشته ابوالقاسم پاینده

«الأکبر من الاخوة بمنزلة الأب.»
«برادر بزرگتر، به منزله پدر است.»

با توجه به اهداف عظیمی که اسلام از جنگ و جهاد دارد، «پیکار» دارای شرایط خاصی است که با رعایت آنها، جهاد بهتر صورت می­گیرد و نتایج ویژه­ای بر آن مترتب می­­گردد و آنها از این قرارند:

۱٫ توکّل به خداوند
از وعده­های حتمی خداوند، نصرت و یاری مؤمنان در جهاد با دشمنان خداوند می­باشد، و بی­شک این دست غیبی الهی بود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اصحاب اندک و انگشت شمار او را در آن دوران سخت یاری رسانید. به این حقیقت، قرآن کریم این گونه اشاره می کند:)یا أَیّهَا النّبِیّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنینَ عَلَی الْقِتالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ......[۲۴] (ای پیامبر! مؤمنان را بر جهاد ترغیب نمای. اگر از شما بیست نفر شکیبا باشند، بر دویست نفر چیره می شوند...
پیامبراکرم۶ این درس بزرگ را به مسلمین جهان داده است که نباید هیچ گاه از رحمت و عنایات غیبی الهی غفلت کرد و با «توکّل» می­­توان پیروز میدان شد. امام صادق۷ می­فرماید:
«وقتی پیامبر خدا۶ می­خواست گروهی را به جنگ بفرستد، آن را فرا می خواند و او را در کنار خود و اصحابش می­نشاند و می فرمود: «سیروا بِسمِ اللهِ و باَللِه وَ فی سَبیل اللِه و علی مِلّةِ رَسُولِ الله۹؛[۲۵] به نام خدا، برای خدا، در راه خدا، و به روش رسول خدا (توکّل برخدا) حرکت کنید.»

۲٫ صبوری و استقامت در مشکلات
یکی از عوامل مهم برای کسب نتایج مطلوب در جهاد، بردباری و عدم سستی است. خداوند متعال، روحیة ویژه­ای به پیامبراکرم۶ و مؤمنان داده است، و در صورت بردباری و تحمل مشکلات، به آنان مژده پیروزی و سرافرازی داده است: )وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ اْلأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ([۲۶] سستی نکنید و ناراحت (از نتیجه و اینده) نباشید و شما پیروز هستید، اگر با ایمان باشید.
عمران بن حصین می­گوید: «وقتی مردم در روز جنگ احد بر اثر شکست ابتدائی مسلمین از مشرکین از اطراف رسول اکرم۶متفرق شدند، علی علیه السلام درحالی که شمشیرش را حمائل کرده بود، در مقابل پیامبراکرم۶ ایستاد و به دفاع از او پرداخت. آن حضرت از او پرسید: یا علی! چرا تو مانند دیگران فرار نمی­کنی؟حضرت علی علیه السلام چنین فرمود: «یا رَسوُلَ الله اَرجعُ کافِراً بَعد اسلامی؛ ایا من بعد از اسلام آوردن به کفر باز گردم؟» [۲۷]
و این نکته، از صلابت و استقامت این دو بزرگوار در جنگ و جهاد، حکایت دارد.
۳٫ تعدی نکردن به حقوق انسانها
در عرف بین المللی، «جنگ» چیزی جز قتل و غارت و اسارت، معنا و مفهومی ندارد؛ ولی دستورهای اسلام و سفارش­های پیامبراکرم۶غیر از این می­باشد و اسلام از مسلمانان خواسته است که فقط با افرادی که در جنگ شرکت دارند، به پیکار برخیزند و به دیگران و حتی بدون دلیل و مصلحت، به «طبیعت» تعرض نکنند: )وَ قاتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ الّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنّ اللّهَ لا یُحِبّ الْمُعْتَدینَ([۲۸]؛ در راه خدا با آنان که با شما به جنگ بر می­خیزند ، جهاد کنید، ولکن ستمکار نباشید که خداوند ظالمان را دوست ندارد.
پیامبراکرم۶در فرمایشی زیبا، حفظ حقوق دیگران را در جنگ، این گونه بیان می فرماید: « لا تَغدروا و لا تغلّوا و لا تمثّلوا و لا تقطعوا شجراً الاّ ان تضطرّوا الیها و لا تقتلوا شیخاً فانیاً و لا صبی و لا امرأة؛[۲۹] مکر و حیله نکنید، خیانت نکنید، کشته­های دشمن را مثله نکنید، درختی را قطع نکنید، مگر آنکه ناچار شوید، پیرمرد و کودک و زنی را نکشید».
برخلاف جنگ های مرسوم جهان که از هرگونه وسیله­ای برای کشتن بندگان خدا بهره می­گیرند. پیامبراکرم۶ این روش­ه را ناجوان مردانه می­خواند. حضرت علی علیه السلام در این باره می­فرماید: «نَهی رَسُولُ الله اَن یلقی السّمُّ فی بِلاد المُشرکینَ؛[۳۰] رسول خدا صلی الله علیه و آله نهی کرده است که سمّ در بلاد مشرکین استعمال گردد.

پی نوشت ها:
[۲۴] . انفال، / ۶۵
[۲۵] . بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۵
[۲۶]. آل عمران، / ۱۳۹
[۲۷].مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۲۵۶٫
[۲۸]. بقره، / ۱۹۰٫
[۲۹]. الوافی، ج ۲، جزء۹، ص ۱۷٫

عَلامَةُ التائِبِ أرْبَعَةٌ: النَّصیحَهُ لِلّهِ فی عَمَلِهِ وَ تَرْکُ الْباطِلِ وَ لُزومُ الْحَقِّ وَالْحِرْصُ عَلی الْخَیْرِ.
نشانه توبه کار چهار چیز است: کردار برای رضای خدا، ترک باطل، پیروی از حق و شوق به کار خیر.

کفی بِالمَوْتِ واعِظا وَکَفی بالتُّقی غِنیً.
مرگ برای پندآموزی و پرهیزکاری برای توانگری بس است.

چنان که گفته شد، دعوت پیامبرصلی الله علیه وآله مبتنی بر استدلال، همراه با مدارا بود و در این میان جنگ و نبرد، تنها نقش از میان برداشتن موانع و فراهم آوردن زمینه تبلیغ را عهده دار بود . بر این اساس سیره و روش عملی پیامبرصلی الله علیه وآله در حد ممکن بر احتراز و خودداری از جنگ استوار بود و در مواردی که ناچار به جنگ می گردید، می کوشید تا با وارد کردن حداقل زیان و خسارت به دشمن، موانع را از سر راه خود بردارد . برای روشن شدن این موضوع تنها به یکی از توصیه های آن حضرت به یارانش بسنده می کنیم . امام صادق علیه السلام می فرماید: هنگامی که پیامبراکرم صلی الله علیه وآله گروهی از مسلمانان را برای انجام ماموریت نظامی اعزام می کرد، آنها را فرا می خواند، در برابر خویش می نشاند و به آنان می فرمود: با نام خدا، کمک خدا، در راه خدا و بر روش و دین رسول خدا حرکت کنید . خیانت نکنید، مثله ننمایید و از نیرنگ و فریب استفاده نکنید . پیرمرد از کار افتاده و زنان و کودکان را نکشید! درختی را قطع نکنید، مگر آن که مجبور به این کار شوید . هر گاه یکی از مسلمانان از پایین ترین و یا برترین آنان به یکی از مشرکان مهلت داد، او پناهنده است تا سخن خدا را بشنود، پس اگر از دین شما پیروی کرد، او برادر دینی شماست و اگر نپذیرفت، او را به محل امنش برسانید و از خداوند علیه او کمک بخواهید. جای بسی شگفتی است که برخی کوشیده اند تا پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را متهم کنند که آن حضرت در جنگ های خود از هر وسیله و ابزاری استفاده می کرد و به یارانش سفارش می کرد در صورت لزوم مجاز به انجام هر عمل خلافی هستند و چنین گفتند: «...محمد صلی الله علیه وآله گروهی چند نفره را از میان آنها برای انجام ماموریت بر می گزید و یکی را به سرپرستی گروه می گماشت و در ضمن سفارش می کرد که برای کشتن شخص مورد نظر در صورت لزوم مجاز هستند به هر حیله و ناراستی و زیر پا گذاشتن رسوم و عادات و قوانین دست بزنند .» این سخن مخالف روایات متعددی است که سفارش های پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به یارانش را بازگو کرده است و در اینجا تنها به یک نمونه از آن اشاره شد . نگارنده برای سخن خود هیچ گونه مستند و دلیلی ارائه نکرده است و معلوم نیست چگونه به خود اجازه داده است چنین اتهام بزرگی را به رهبر میلیون ها نفر مسلمان وارد کند . آیا مقتضای آزادی بیان، این است که هر کس بتواند بدون دلیل و مدرک، هر سخنی را بر زبان آورد؟ احتمال دارد مستند او جمله ای باشد که در داستان کشتن کعب ابن اشرف آورده است و می گوید: «محمد بن مسلم نامی داوطلب این کار شد، اما بعد دریافت که قتل کعب کار آسانی نیست و در نحوه اجرای این ماموریت دچار تردید شد . محمدصلی الله علیه وآله او را مجاز ساخت که به هر نحو می تواند این کار را انجام دهد . جریان از این قرار بود که محمد بن مسلم عرض کرد یا رسول الله صلی الله علیه وآله ما برای انجام این کار ناچاریم سخنانی (بر خلاف عقیده خود) بر زبان جاری کنیم . فرمود باکی نیست، هر چه می خواهید بگویید که برای شما جایز است .»

اِنَّ حُسْنَ الْخُلْقِ لَیُذِیبُ الْخَطیئةَ کَما یُذِیبُ الشَّمْسُ الْجَلِیدَ؛ خوی لطیف و عادت شریفْ خطای آدمی را بگدازد چنان که آفتاب یخ را. یعنی چون از شخصی در حق غیری ایذای فعلی یا قولی صادر شود هر آینه آن در خاطر مظلوم و ضمیر آن محکوم نقش تنفّر پدید آرد و صورت تفکّر بنگارد؛ بعد از آن چون موذی به واسطه لطف زبان و بیان و تودّد در محو آن کوشان شود بی شک آثار آن زایل گردد و اعتراض و انقباضِ [رابطه دوستی] از میان برخیزد.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر که میان چشمان مادرش را ببوسد، این کار برای او پوششی از آتش جهنم خواهد بود.

منبع: نهج الفصاحة – نوشته ابوالقاسم پاینده

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: بشارت باد! مؤمنان فقیر را به آسایش روز قیامت پیش از ثروتمندان به اندازه پانصد سال؛ اینان در بهشت متنعمند و آنان در حال حساب پس دادن.

منبع: نهج الفصاحة – نوشته ابوالقاسم پاینده

صفحه1 از12

تماس با ما

اصفهان، شهرک امیریه، خیابان هفتم، فرعی سوم، پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

03137800803

 

 آپاراتسروشتلگرامinsta1

logo-samandehi