شما اینجا هستسد:صفحه اصلی»نماز»اسرار نماز

اسرار نماز

نیت چیست؟

«نیت» قصد و توجه نسبت به انجام عمل است و لازم نیست نیّت را از قلب خود بگذراند یا مثلاً به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربةً الی الله و بنابر احتیاط نیتِ نماز را به زبان تلفظ نکند به خصوص نماز احتیاط که هنگام شک خوانده می شود.[1]

بعضي از بزرگان در بيان اسرار نماز و سلام گفته‌اند نماز نمادي از کيفيت حضور در عرصه قيامت است. اذان اشاره به نفخ صور دوم و زنده شدن مردگان است. اقامه نشانگر منادي پروردگار است که بندگان را بعد از زنده شدن به جايگاه حضور يا محشر دعوت مي‌کند. رو به قبله ايستادن به معناي ايستادن انسان ها در قيامت در پيشگاه عدل الهي جهت پاسخگويي به کارکردهاي دنيايي است.

درباره اسرار تشهّد گفتنى است؛ «تشهّد تجدید و تکرار شهادتین است که تجدید ایمان و اسلام است و اعتراف به مبعوث شدن بعد از مرگ» 2در تشهّد گواهى به یگانگى خدا و رسالت پیامبر در کنار هم آمده و پیوند نبوّت و رهبرى را با توحید و عبودیت مى رساند.
تشهّد شاید گویاى این باشد که این گواهى را هر کس باید با آگاهى و اعتقاد عمیق خود اظهار بدارد و بیعت خویش را با خدا و رسول، تجدید کند.

سجده، نشان تذلّل و خاكسارى در برابر خداوند و عالی‏ترين درجه عبوديت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستى مى‏كند « و للّه يسجد ما فى السموات و الارض»، (نحل، 49) . سجده بهترين حالتي است كه انسان به خدا نزديك مي شود. سجده , رمز دوران هاي چهارگانه زندگي انسان است . علي (ع ) مي فرمايد: سجده اول , يعني اين كه از خاكم , سر برداشتن رمز زندگي دنيايي است .

ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‏ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد، گويا نمازگزار حاضر است كه در راه خدا گردنش زده شود.

ركوع كه از اركان نماز است و كم يا زاد شدن آن، چه به عمد يا سهو، نماز را باطل مى‏كند،

همان گونه که می دانیم، همه موجودات به عبادت و تسبیح خداوند مشغولند: «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ.» قیام انسان و خواندن نماز، نوعی هم آوایی است. بنده نیز با این کار، آمادگی خود را برای عبادت الهی نشان می دهد.(میرزا جواد ملکی تبریزی، اسرار الصلوة، ج 1، ص 323).

1.شناخت خدا

امام رضا علیه السلام می‏فرمایند: «اولین گام بندگی، شناخت‏ خدا و اصل شناخت او به توحید است.(عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 12)اصولاً حضور قلب در نماز بدون شناخت خدا و صفات او امکان پذیر نیست.نماز در بردارنده ی تمامی اسماء حسنای الهی است وهراندازه سالک بیشتر اسماء و صفات الهی را در خود محقق کند به خدا نزدیکتر وحالت حضور او نیز بیشتر خواهد گشت. 

 

اصولا سنگ بنای تمام عوامل زمینه ساز حضور قلب در نماز تزکیه است،این نکته را متذکر گردیم که بر اساس نقش تزکیه در ریشه کن کردن بیماری های روحی و گناهان ناشی از آن که منشأ آن رذایل اخلاقیست، مطابق مراحل سیر و سلوک که در کتاب های سیر وسلوک دینی ذکر شده

قرآن کریم یکی از عوامل رستگاری و از صفات مؤمنان راستین را خشوع  در نماز معرفی می نماید: قَدْ َفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ،الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ:: به راستى كه مؤمنان رستگار شدند،همانان كه در نمازشان فروتنند (مؤمنون،آیه1و2).ابوحمزه ثمالی می گوید زین العابدین (علیه السلام) را در حال نماز دیدم که ردای ( عبا ) مبارک از دوشش افتاد

قرآن کریم نماز گذاران سهل انگار در نماز را اینگونه معرفی مینماید:: فَوَيلٌ لِّلمُصَلِّينَ*الَّذِينَ هُم عَن صَلاَتِهِم سَاهُونَ پس واى بر نمازگزارانى كه از نمازشان غافلند. (ماعون 4و5).اساساً نماز بدون حضور قلب همانند غذایی نجویده است که نه تنها شخص را رشد نمیدهد بلکه باعث بیماری او میگردد،و در مقابل نماز با حضور قلب همانند غذایی هضم شده است که به انسان نشاط و رشد روحی میبخشد.

اصفهان - اتوبان ذوب آهن - پایین تر از سه راه سیمین - رو به روی پمپ بنزین دستگرد

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

ارسال پیامک : 10003020110110

پنل پیامک : www.falaghpayamak.ir

ایمیل : info@falaghsoft.ir


logo-samandehi

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگی ديجيتال فلق رايانه اصفهان می باشد. طراح سايت: رامندسرور