شما اینجا هستسد:صفحه اصلی»خانواده اسلامی ایرانی»ورزش

ورزش

پیش زمینه
80 درصد از زنان در طی بارداری خود دچار کمردرد می شوند که شدت آن می تواند کم باشد و فرد تنها بعد از ایستادن به مدت طولانی احساس ناراحتی کند یا اینکه شدید باشد و نتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد. گر چه کمردرد می تواند علامتی از درد زایمان باشد ، ولی در کل در اثر تغییراتی که در بدن رخ می دهد، بوجود می آید.

عوامل موثر بر ایجاد کمردرد در دوران بارداری
- هورمون هایی که در طی بارداری در بدن تولید می شوند، باعث شلی رباط ها و عدم استحکام مفاصل می شوند ، در نتیجه با رشد جنین لگن خاصره هم بزرگتر می شود.
- افزایش وزن در حدود 11 تا 16 کیلوگرم در طی بارداری باعث وارد آمدن وزن زیادی دراطراف کمر و شکم می شود.
- افزایش کشش وضعی بدن برای جبران تغییراتی که در مرکز ثقل بدن زن باردار رخ می دهد.

پیش زمینه:
رباط صلیبی یکی از مهمترین رباط های زانو است که در امر پایداری زانو نقش مهمی دارد. آسیب های این رباط از جمله شایعترین آسیب ها در ورزش محسوب می شود و در ورزش هایی مثل والیبال ، فوتبال و بسکتبال شایعتر است. تحقیقات نشان داده اند که میزان بروز آسیب های رباط صلیبی قدامی در زنان ورزشکار نسبت به مردان بیشتر است که شگل لگن و زاویه بین ران و لگن را در این امر دخیل می دانند. میزان بروز آسیب رباط صلیبی قدامی در زنان بسکتبالیست 2 برابر مردان و در زنان فوتبالیست چهار برابر مردان فوتبالیست است. اغلب صدمات رباط صلیبی قدامی در بسکتبالیست ها در هنگام فرود آمدن از حالت پریده به هوا می باشد.

از آنجا که بر روي ورزشکاران زن پژوهشهاي دقيق و گسترده اي صورت نگرفته است يک اتفاق نظر و تفاهم کلي در مورد سطح عملکرد آنها وجود ندارد . وجود اختلافات فيزيولوژيک و نيز ساختاري بين جنس زن و مرد هم مزيد بر علت شده است . در اينجا به تعدادي از ويژگي هاي جنس مؤنث در ارتباط با ورزش و فعاليت بدني اشاره مي کنيم .
اگر چه بر اساس نظرسنجي ها ، اکثر ورزشکاران زن معتقد به افت عملکرد بدني در دوران قاعدگي هستند . اما از لحاظ فيزيکي زناني بوده اند که در طي زمان قاعدگي قادر به شکستن رکوردهاي جهاني شده اند .
فعاليت ورزشي شديد سبب کاستن سطح استروژن خون مي شود ، اما لزوماً بر سطح عملکرد بدني اثري ندارند .

پیش زمینه دوره ی نوجوانی مقطعی از زندگی ما بین کودکی و بلوغ است که اغلب آنرا حد فاصل 18-12 سالگی تعریف می کنند. این دوران با تغییرات سریع جسمی، روحی و روانی همراه است. بسیاری از دختران در این مقطع احساس استقلال بیشتری می کنند، ارتباطات قویتری در خارج از منزل با همسالان برقرار می کنند و به نگرش ها ی کلی در مورد زندگی و آینده دست می یابند. این تغییرات گرچه در ظاهر و از لحاظ فیزیکی شباهت دارند ولی زمان شروع آنها و شدت تغییرات به خصوص تغییرات روحی و روانی برای هر کس متفاوت است بلوغ و تغییرات جسمی بلوغ یک فاز از دوران نوجوانی است که در آن دختران از لحاظ جنسی بالغ می شوند و این امر ناشی از آزاد شدن هورمون های جنسی در خون می باشد. تغییرات بدنی حین بلوغ عبارتند از:

پیش زمینه
دوران بعد از زايمان از زمان خاتمه زايمان شروع مي شود و تا زمانيكه تغييرات ايجاد شده در بدن در اثر حاملگي به فرمقبلي خود برگردد ادامه مي يابد . اين زمان بطور معمول 40روز طول مي كشد .همچنين استراحت روزانه شما بايد در حد نيازتان باشد و بهتر است از روزهاي اول كارهاي ابتدايي نوزاد را خودتان شخصاً انجام دهيد.

اهميت مراقبت هاي بهداشتی در دوره پس از زایمان
دوران بعد از زايمان بسيار حساس است .

سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان محسوب می گردد و سالیانه تعداد زیادی از بانوان را در سراسر دنیا مبتلا می سازد. رایج شدن روش های غربالگری و معاینات دوره ای سینه سبب کشف درصد زیادی از سرطان های سینه در مراحل اولیه شده است و امید به زندگی را در بین مبتلایان به نحو محسوسی افزایش داده است. علل محیطی را در کنار علل ژنتیک از جمله موارد مسبب این بیماری می دانند و نقش یک سبک زندگی متعادل و سالم در جلوگیری و کاهش ابتلا ثابت شده است. ورزش از راه های بسیار مهم حفظ وارتقای سبک زندگی متعادل و از علل مهم افزایش سلامتی و تناسب و افزایش امید به زندگی می باشد و در این مجال به نقش آن در پیشگیری و ردمان سرطان سینه خواهیم پرداخت.

بانوان و دختران ورزشکار بدلیل فیزیولوژی متفاوت از مردان و تغییرات ماهیانه در متابولیسم و توانمندی بدن و یکسری از شرایط خاص طبی شایعتر در بانوان لازم است که در دوره قبل از شروع فصل تمرینات ورزشی و مسابقات از نظر این مسایل بررسی و ارزیابی شوند که به این مسایل اشاره می کنیم

پرولاپس دریچه میترال
یک اختلال شایع و خوش خیم دریچه ای است و اغلب در بانوان دیده می شود و می توان آنرا با سمع صداهای قلبی با گوشی پزشکی توسط متخصص قلب تشخیص داد.اغلب افراد مبتلا بدون علامت هستند و منعی برای انجام ورزش در آنها وجود ندارد. ورزشکاران با سابقه بی نظمی ریتم قلب , درد قفسه سینه , سابقه خانوادگی و افت سطح هوشیاری لازم است که از لحاظ ابتلا به این مشکل بررسی شوند و بررسی همه بانوان ورزشکار ضرورتی ندارد

فرقی نمی کند که یک زن از چه سنی فعالیت بدنی را آغاز می کند، تحقیقات رو به رشد پیوسته از این نظر حمایت می کنند که فواید افزایش فعالیت بسیار زیاد است و در سرتاسر زندگی زن بی نهایت سودمند است.

جوانی

تا همین اواخر ، اکثر مردم بر این باور بودند که بچه ها لازم نیست نگران انجام ورزش کافی باشند. اما با ظهور تلویزیون و حالا رایانه ، نسل رو به رشد بچه های بدون فعالیت ، در حال تبدیل به نسل بعدی بزرگسالان ناسالم می باشند.تحقیق اخیر نشان می دهد که توسعه بیماری قلبی در جوانی شروع می شود. با توجه به اینکه امروزه بیماری قلبی و عروقی علت اصلی مرگ زنان و نیز مردان می باشد ، می توان نتیجه گرفت که دوران کودکی و نوجوانی زمان مناسبی برای توسعه عادات سالم شیوه زندگی از جمله ورزش است.

بارداری و تولد کودک یک رخداد لذت بخش ، شگفت انگیز و چالش برانگیز برای زوج های جوان است و این امر هر یک از دو زوج را چه به تنهایی و چه در زمینه رابطه بینشان عمیقا متاثر می کند. در این دوران مادر بخاطر تغییرات هورمونی ، خستگی مضاعف و ناراحتی های عضلانی در خلال حاملگی نیاز به حمایت روحی بیشتری از جانب همسر دارد و پدر آینده نیز باید به این امر توجه داشته باشد و به همسر برای غلبه بر اضطراب مادر شدن ، زایمان و نقش های جدیدی که قبول خواهد نمود کمک کند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که ماساژ در خلال حاملگی در تقویت رابطه زناشویی و کاهش ناراحتی های جسمی و روحی خانم باردار نقش بسزایی دارد.

فواید ماساژ در خلال بارداری
• ماساژ مناسب سبب کمک به بدن مادر در رفع مواد زائد حاصل از متابولیسم از طریق سیستم لنفاتیک و گردش خون می گردد و سبب خواهد شد که خستگی وی کاهش یابد و انرژی بیشتری داشته باشد.
• با کمک به سیستم گردش خون ، ماساژ سبب کاهش فشار روی قلب مادر شده و سبب کنترل بهتر فشار خون در زمان بارداری می گردد.
• ماساژ سبب کاهش ناراحتی عضلانی مثل اسپاسم ، سفتی ، سوزن سوزن شدن و تنش عضلانی خواهد شد.
• ماساژ سبب افزایش سرعت دفع مواد زائد عضلانی مثل اسیدلاکتیک (اسیدلاکتیک زیاد عضلانی ازعلل درد عضلانی می باشد. )
• ماساژ سبب کاهش اضطراب یا افسردگی در خلال حاملگی می شود که به خاطر ایجاد تغییرات هورمونی رخ می دهند.
• ماساژ سبب بهبود جریان خون موضعی و کلی بدن شده و از این طریق اکسیژن و مواد مغزی بیشتری به سلول های مادر و جنین وی رسیده و خستگی مادر کاهش یافته و رشد و تکامل جنین بهتر خواهد شد.
• ماساژ سبب تحریک ترشح غددی می شود و از این طریق به پایداری وضعیت هورمونی مادر کمک می کند.
• ماساژ با کاهش سفتی عضلانی سبب بهبودی انعطاف پذیری عضلانی در مادر می شود که این انعطاف مناسب عضلات بخصوص در سه ماهه سوم و در حین زایمان به مادر کمک زیادی در امر زایمان مناسب و با درد کمتر خواهد نمود .
• ماساژ سبب آرامش بخشی و تقویت سیستم عصبی در مادر خواهد شد و به وی در امر خواب بهتر و عمیق تر کمک می کند.

توصیه کلی و مهم
• ماساژ شکم در خلال حاملگی ممنوع می باشد.
• ماساژ را بر نواحی از بدن متمرکز کنید که بیشترین احساس خستگی یا ناراحتی را دارند .
• بهتر است مادر در حین ماساژ به پهلوی چپ خوابیده باشد و بازوی چپش زیر سرش باشد.

چند خانم ايراني تصميم گرفته اند هم خودشان چوگان بازي کنند و هم اين ورزش ايراني را دوباره احيا کنند و به فرزندان ايران تحويل دهند

چند تا خانم ورزشکار تصميم گرفته اند قسمتي از خرابکاري هاي قاجاريه را درست کنند. آنها برنامه هايشان را ريخته اند، عزمشان را جزم کرده اند و قرار است تا چند سال ديگر به اين هدف برسند. حق هم داريد تعجب کنيد. لابد فکرتان رفته سمت عهدنامه ترکمنچاي، گلستان و تحريم تنباکو اما واقعاً خرابکاري هاي قاجاريه به اينها محدود نمي شود. قسمتي از گندکاري هايشان هم به ورزش بر مي گردد، آن هم قديمي ترين ورزش دنيا؛ چوگان . بله، هماني که سوار اسب مي شوند و چوب و توپ هم دارد. مي دانيد اين ورزش اول جهان بوده؟ مي دانيد اين ورزش در اکثر کتاب هاي شعر ما حضور دارد و از زمان هخامنشي ها انجام مي شده؟ مي دانيد در کتب تاريخي اروپا هم اين ورزش به نام ايران ثبت شده؟ اما اين قجرها حال ورزش اول جهان را در دو مرحله گرفتند: اول اينکه چوگان بازي کردن را کنار گذاشتند( چوگان ورزشي سلطنتي و نظامي به حساب مي آمد)، بعد هم در زمان ناصرالدين شاه کاري کردند که حتي نامش ديگر به ياد کسي نيايد. حالا چند خانم جوان در فدراسيون چوگان مي خواهند کاري کنند کارستان.

صفحه1 از4

اصفهان - شهرک امیریه - خیابان هفتم - فرعی سوم - پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

ارسال پیامک : 10003020110110

پنل پیامک : www.falaghpayamak.ir

ایمیل : info@falaghsoft.ir

 

logo-samandehi

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگی ديجيتال فلق رايانه اصفهان می باشد. طراح سايت: رامندسرور