شما اینجا هستسد:صفحه اصلی»خانواده اسلامی ایرانی»بانوان نمونه

بانوان نمونه

مرحوم شيخ صدوق و شيخ طوسي روايت مي كنند:

بشربن سليمان (ايشان از فرزندان ابوايوب انصاري و از شيعيان و ارادتمندان حضرت امام هادي و امام عسكري (ع) و همسايه آنان بوده ...است) مي گويد: خادم امام هادي (ع) نزد من آمد و گفت: حضرت با تو كاري دارند

من خدمت حضرت رسيدم. ايشان نامه اي به خط فرنگي نوشتند و همراه با يك كيسه زر كه در آن دويست و بيست سكه بود، به من دادند و فرمودند: به بغداد مي روي و در فلان روز در لنگرگاه فرات حضور مي يابي؛ هنگامي كه اسيران را به ساحل آوردند، نظر كن به برده فروشي به نام عمروبن يزيد و مراقب او باش تا كنيزي را براي فروش بياورد كه داراي اين صفات است. آنگاه حضرت خصوصيات او را بيان فرمود و اضافه كرد كه آن كنيز نمي گذارد مشتريان به او نظر كنند يا به بدنش دست بزنند و مي گويد: من بايد خودم خريدارم را انتخاب كنم. در اين هنگام تو پيش برو و نامه مرا به آن كنيز بده و او را خريداري كن.

دختر قيس بن ابى الصلت الغفارى هم از محدثات بود، و روايات زيادى از رسول اكرم صلى الله عليه و اله نقل نموده و تعدادى از تابعين شاگردان او بودند كه به وساطت اين بانو، حديث را از پيامبر نقل مى‏كردند. «روى عنها جملة من التابعين‏» اين بانو نسبت‏به مجاهديت و رزمنده‏ها كمال شفقت را داشت «وكانت‏شفيقة على المجاهدين‏» .

او در جنگها حضور داشت و براى مداواى مجروحين وتخليه شهدا سهم مؤثر و به سزايى داشت

«و دائما تحضر الوقايع و تداوى الجرحى و تدور بين القتلى‏»

او علاوه بر اين كه محدثه بود و احاديث را خوب مى‏فهميد و نقل مى‏نمود، يك نيروى رزمى نيز بود.

آسیه دختر مزاحم با اینکه در حریم کفر به سر می‌برد و همسر فرعونی بود که دعوی «انا ربکم الاعلی» داشت، اما نور ایمان در قلبش تلألؤ یافت و بنا بر قولی، آن گاه که معجزه عصای حضرت موسی‌علیه‌السلام و پیروزی او را بر ساحران فرعون دید، ایمان آورد و چون ایمانش برای فرعون آشکار شد و همسر ظلم پیشه‌اش او را از چنین ایمانی بر حذر داشت، امتناع کرد و بر عقیده‌اش پافشاری نمود تا اینکه به دستور فرعون، دست و پای او را در میان آفتاب به میخ کشیدند و سنگ بزرگی را بر روی سینه او گذاشتند. و او در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا که به استقبال مرگ می‌رفت، تنها با خدای خود به راز و نیاز پرداخت و قرب پروردگار و بی‌زاری از دشمنان الهی را درخواست نمود:

«و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة و نجنی من فرعون وعمله و نجنی من القوم الظالمین»«و خداوند برای کسانی که ایمان آوردند، به همسر فرعون مثل زده است،در آن هنگام که گفت: پروردگارا! خانه‌ای برای من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!»

علامه‌طباطبایی فرموده، اصطفاء اول به معنی تقبل عبادت خدای تعالی از سوی مریم‌علیها السلام و تسلیم او در برابر این‌خطاب است: «یا مریم اقنتی لربک و اسجدی و ارکعی مع الراکعین»«[ فرشتگان گفتند:] ای مریم! برای‌پروردگار خود خضوع کن و سجده به جا آور و با رکوع کنندگان رکوع کن!« و اصطفای دوم به معنی تقدم و برتری‌آن جناب بر سایر زنان می‌باشد

آسیه با وجود امکانات خوب زندگی پر از ناز و نعمت در قصر فرعون، به قرب الهی دل بست و به غیب ایمان آورد و در برابر چنین ایمانی تا مرز شهادت ایستادگی نمود. و این‌گونه شایسته جایگاه رفیع بهشت و نعمت عظیم پروردگار گشت و به بیان رسول اکرم‌صلی الله علیه و آ له در زمره با فضیلت‌ترین زنان بهشتی قرار گرفت؛ آنجا که فرمود: «برترین زنان اهل‌بهشت، چهار نفرند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آ له، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم‌همسر فرعون»

منبع : سایت تبیان

مریم عذراءعلیها السلام مادر حضرت مسیح‌علیه‌السلام، دیگر بانویی است که در قرآن کریم برای مؤمنان به عنوان الگو و نمونه در ایمان، صداقت، پاک‌دامنی و عبودیت معرفی شده است. پدرش «عمران»از پیامبران الهی و از نسل‌ابراهیم خلیل‌علیه‌السلام بود که پیش از تولد مریم‌علیها السلام از دنیا رحلت نمود و مادرش «حنّه» زنی مؤمن و پاک‌دامن بود که داستان نذر و نیاز و دعای خالصانه‌اش در آیات 35 و 36 سوره آل عمران، نشانگر ایمان و اعتقاد راستین او می‌باشد.

«و اذ قالت الملائکة یا مریم ان الله اصطفاک وطهرک واصطفاک علی نساء العالمین» و به یاد آورید هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان، برتری داده است

اگر چه «اصطفاء» از ماده «صفو»به معنای برگزیدن صاف و خالص هر چیز است، اما همچنان که علامه‌طباطبایی فرموده، اصطفاء اول به معنی تقبل عبادت خدای تعالی از سوی مریم‌علیها السلام و تسلیم او در برابر این‌خطاب است: «یا مریم اقنتی لربک و اسجدی و ارکعی مع الراکعین» فرشتگان گفتند: ای مریم! برای‌پروردگار خود خضوع کن و سجده به جا آور و با رکوع کنندگان رکوع کن!« و اصطفای دوم به معنی تقدم و برتری‌آن جناب بر سایر زنان می‌باشد.

البته ناگفته نماند که فضل و برتری مریم عذراءعلیها السلام بر زنان دنیا با آنچه در حق سیده زنان عالم، فاطمه‌زهراعلیها السلام بیان شده، منافات ندارد؛ زیرا به فرموده رسول اکرم‌صلی الله علیه و آ له، حضرت مریم‌علیها السلام سرور بانوان عالم در زمان‌خود بود، در حالی که حضرت فاطمه‌علیها السلام سرور زنان جهان در همه زمان‌هاست: «اما مریم کانت سیدة نساءزمانها، اما فاطمة فهی سیدة نساء العالمین من الاولین و الاخرین.»

ایمان، اخلاص و عبودیت مریم‌علیها السلام به گونه‌ای بود که در عنفوان جوانی در محراب عبادت پر شور و حال‌خویش از طعام روح‌بخش بهشتی برخوردار گردید و آن چنان این شایستگی مریم‌علیها السلام در وجود مربی و کفیل‌الهی‌اش، زکریای نبی‌علیه السلام تأثیر گذاشت که قلب آن پیامبر، سرشار از امید گشت و در آرزوی داشتن فرزندی باتقوا و طهارت پیشه همچون مریم‌علیها السلام در محضر ربوبی دست به دعا برداشته، در فصل پیری فرزندی پاکیزه و شایسته از خداوند درخواست نمود.

منبع : سایت تبیان

از زنهاى نمونه صدر اسلام دختر خالد بن سعيد - مشهور به ام خالد است كه روايات فراوانى از حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و اله نقل نموده، چرا كه اينگونه از زنان، صرفا عهده‏دار امور تداركاتى در صحنه هاى جنگ نيستند تا به عنوان يك پرستار و خدمتگزار و صاحب كار عملى و سهل، تلقى گردند بلكه علاوه بر آن، غالبا بخش قابل توجهى از اين زنان محدثه بودند و همانند ديگر اصحاب، احاديثى را كه از رسول اكرم صلى الله عليه و اله شنيده بودند، براى ديگران نقل مى‏كردند.

از جمله احاديثى كه اين زن در سيره مبارك پيامبر اكرم صلى الله عليه و اله نقل نموده اين است كه:

«انها سمعت رسول الله صلى الله عليه و اله يتعوذ من عذاب القبر»

گاهى حديثى را نقل مى‏كنند كه مثلا حضرت فرمود: شما از عذاب قبر به خدا پناه ببريد، و يك وقت نقل حديث، بيان سيره پيامبر است كه به گونه فعل مضارع استمرارى ذكر مى‏گردد مثل يتعوذ كه علامت استمرار است، و مدلولش اين است كه رسول خدا صلى الله عليه و اله مكرر از عذاب قبر به خدا پناه مى‏برد، اهميت‏ حديث ام خالد در اين است كه او طبق روش دوم يعنى نقل سيره روايت نموده است كه دلالت‏ بر مصاحبت و ارتباط مداوم با پيامبر را دارد.

بعد از مساله حكميت، معاويه عليه اللعنة والعذاب ضحاك بن قيس وبسر بن ارطاة را به يمن فرستاد، و به آنان ماموريت داد تا مردان شيعه و پيروان اهل‏بيت عليهم السلام را در آنجا قتل عام نمايند، آنها به خانه يكى از شيعيان هجوم بردند، وهنگامى كه او را در خانه نيافتند، دو كودك خردسال وى را در حضور مادرشان سر بريدند، تحمل اين صحنه جانسوز براى مادر مشكل بود، و بعد از مدتى اين بانو دچار مشكلات عصبى شد ورثاهاى بلندى در شهادت دو فرزند خود سرود و همواره در سر هر كوى وبرزن مى‏خواند، به قدرى اشعار ادبى اين مادر مؤثر بود كه يك نفر يمنى تصميم گرفت‏خونبهاى اين دو فرزند و انتقام آنها را از بسر بن ارطاة بگيرد، و بالاخره خود را آماده كرد و با نفوذ در دستگاه بسر، خود را مقرب نمود و مورد اعتماد واقع شد، سرانجام دو پسر او را پس از جلب اطمينان، به همراه خود برد وآنها را سر بريد وكشت، و گفت: اين كيفر آن قتلى است كه بسر درباره دو فرزند آن زن انجام داد، و اين همه بخشى از آثار اشعار حماسى و ادبى و مهيج و محرك آن زن بود.

«پس چون حدیثی هست که: (من مات بلا وصیه مات میتة جاهلیة) دوست داشتم که این کتاب (اربعین الهاشمیه) را به وصیت خود خاتمه دهم زیرا ختام مشکی است بویا، پس در وصیت شروع می نمایم به آنچه پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) به ما آموخت در روایتی که در تهذیب از حضرت صادق (علیه السلام) که فرمودند پیامبر خدا فرمودند:

«من لم یحسن وصیته عند الموت کان نقصاً فی مروته و عقله. قیل یا رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)، و کیف یوصی المیت قال :

در عالم اسلام همواره زنان شایسته و متعهدی وجود داشته‌اند كه در عرصه‌های مختلف فرهنگ و ادب و در جبهه‌های ایثار و تلاش، منشأ آثار و بركات فراوانی بوده‌اند.

با تكیه بر قرآن كریم و سنت نبوی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و سیره معصومین(علیهم ‌السلام)، ارج نهادن به زنان و ادای حقوق آنان، همواره موجب رشد و پیشرفت زنان مسلمان در جامعه اسلامی بوده و هست.

نمونه والای این زنان شایسته و والامقام در تاریخ اسلام شخصیت‌های ارجمندی مانند حضرت خدیجه، حضرت فاطمه زهرا، زینب كبری و سكینه بنت الحسین كه درود خدا بر همه آنان باد، می‌باشند.

ترک معصیت و اجتناب از محرمات

با مطالعه حالات علماء و عرفای بزرگ در می یابیم که آنان با دوری جستن از گناه، انجام واجبات –و حتی مستحبات- و ترک مکروهات، به مقامات عالی دست یافته اند.

خودسازی و تهذیب نفس

کسی که در جهت خود سازی و تهذیب روح عمل کند، زمینه اشراقات و امدادهای الهی و افاضات غیبی را در خود پدید می آورد. این بانوی خود ساخته و پرهیزکار طیّ مصاحبه ای، در خصوص علم آموزی و کسب کمالات معنوی، این گونه اظهار داشته اند: «غیر از بحث الفاظ بیشتر همین راه ها بوده و در نوشته هایم کمتر از امور خارجی کمک گرفته ام و نمی گویم از غیب خبر دارم...»

با نگاهی اجتماعی به زندگانی بانوی فاضله و عالمه ایرانی نکات قابل توجه و عمیقی در این حوزه از فعالیت های ایشان دیده می شود که عمق مسئولیت پذیری و نگرش عمیق فکری ایشان را از اوضاع جامعه آن زمان نشان می دهد. ایشان با وجود اینکه از خانه کمتر خارج می شدند و تمام برنامه های تحصیلی، تحقیقاتی و تألیفات ارزشمندشان را در محیط بسته خانه انجام می دادند لکن با جلوه های گسترده جامعه شناسی انسان را متحیر می نماید.

از آنجایی که دختران آن زمان برای تحصیلات موقعیتی خوب نداشتند و برای کسب علم ودانش یا باید راهی مدرسه هایی که استثمارگران انگلیسی با آموزگاران مسیحی تأسیس کرده بودند و تمام عزت و عفت و حجاب یک بانوی مسلمان را زیر سوال می بردند به همراه مردان تحصیل می کردند و یا اینکه برای حفظ شخصیت و عزت دینی و فرهنگی خود دست از تحصیلات بر می داشتند.

صفحه1 از2

اصفهان - شهرک امیریه - خیابان هفتم - فرعی سوم - پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

ارسال پیامک : 10003020110110

پنل پیامک : www.falaghpayamak.ir

ایمیل : info@falaghsoft.ir

 

logo-samandehi

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگی ديجيتال فلق رايانه اصفهان می باشد. طراح سايت: رامندسرور